• Hvad er Live Rollespil?

    Om Live Rollespil

    Hvad er Live Rollespil?

    Rollespil betyder - helt enkelt - at man spiller en rolle.

    I Live Rollespil er der ingen manuskripter du skal følge.
    Spillerne bestemmer selv, hvad de vil gøre og hvad de
    vil sige til hvem og hvordan.

    Læs mere

  • Skab din karakter

    Om Live Rollespil

    Skab din karakter

    Live rollespil bliver først sjovt, når du er aktiv med i spillet
    og spiller din rolle fuld ud.

    Først når du taler og agerer som din rolle,
    får du det fulde udbytte af Live Rollespillet.

    Læs mere

  • Våbenregler

    Om Live Rollespil

    Våbenregler

    Vi vil gerne sikre os at alle våben som benyttes til rollespil hos
    Tønder Live er lavet forsvarligt så ingen kommer til skade.
    Derfor har vi lavet en oversigt over de generelle regler for hvordan
    et rollespilsvåben bør være udført.
    Der er også et link til en lille video om at lave sit eget gaffa våben.

    Læs mere

Hvad er Live Rollespil?

kriger 01Rollespil betyder - helt enkelt - at man spiller en rolle.

I Live Rollespil er der ingen manuskripter du skal følge. Spillerne bestemmer selv, hvad de vil gøre og hvad de vil sige til hvem og hvordan.

Har du en gang kaldt kongens hærfører en slapsvans og en opkomling, må du også tage følgerne. Alt, hvad du siger og gør, har en konsekvens. Målet er ikke at vinde eller tabe, men at opleve og være en del af en eventyrverden og lade sig trække med ind i historien.

Du spiller din rolle fra du kommer til du går hjem. Det er reglen om at blive i sin rolle, der gør Live Rollespil så intenst, som det nogle gange er.

Der står en stor ringbrynjeklædt dreng, som er din kaptajn, og brøler ad dig, at du skal se og få det skjold på armen og stå vagt, for fjenden kan komme når som helst.

Han brøler rent faktisk og du mærker de små dråber af spyt, der rammer din næse. Han er så vred over at du har sløset på din vagt, at du ikke drømmer om at svare ham igen. Herude i skoven er det nok bedst at undskylde med et "Javel Herre"

Sæt gang i spillet...

Kommer du til at kede dig under et livescenarie, så nytter det ikke noget at sidde og vente på, at arrangørerne kommer og underholder dig. Der er kun én ting at gøre - Sæt selv gang i noget sjovt eller spændende rollespil. Gå ud og se, hvad der foregår andre steder i spilområdet. Fald i snak med de andre personer. Hør hvem de er og hvilke intriger eller handlinger, de er involveret i - så er du dybt involveret i en masse spil, før du selv ved af det. 

De spillere, der er mest værdifulde for et scenarie, er dem der selv sætter en handling i gang

Brug fantasien...

Da alt rollespil er improvisation, er det yderst vigtigt, at reagere på og spille med på de oplæg, de andre spillere kommer med. 

Hvis du sidder på kroen og taler med en gammel ridder, der fortæller dig, at han var med i kongens hær i slaget ved Nomien, så lad være med at sige, at du aldrig har hørt om dette slag. - Opfind noget andet i stedet for, f.eks. "Nomien? Min far faldt ved nomien, men han kæmpede for kong Urgan, og blev slået ihjel ved dette slag"Her godtager du hans historie, bygger videre på den og lægger oven i købet op til et raskt slagsmål.

Kostume...

Udklædningen er vigtig. Hvis du skal spille en rolle som en anden person, er det vigtigt, at du også ligner den anden person. 

  • Hvis du spiller elver og ikke har spidse ører, er du nød til at fortælle dem, du møder, at du er elver, i stedet for at de selv kunne se det lige med det samme
  • Hvis du har et sværd, våbenslag og et skjold, vil alle tro, at du er en soldat.
  • Hvis det er et flot sværd og din kofte og skjold har samme mærke, vil man måske regne dig for en ridder.
  • Hvis du har dynejakke og gaffasværd, vil de tro, at du er Morten henne fra skolen, og i en verden med krigere, trolde, elvere og dværge har han ikke en chance.

Du kan godt spille uden våben, men ikke uden et kostume.

Et kostume kan bare være en kofte, og med et enkelt kostume kan du spille mange forskellige roller. Så begynd i det små og udvid efterhånden din karakter.

Handlinger i spillet...

Alt hvad du siger og gør i spillet - hvem du slår ihjel og hvem du skåner, hvilke planer du lægger og hvilke du afslører - breder sig som ringe i vandet. Derfor er det en katastrofe, hvis ingen plasker nok til, at der kommer bevægelse - Så sker der ingenting, og spillet bliver uden handling.

Man kan tale om en effekt, hvor det, man gør, skaber mere spil for de andre. En handling, som skaber merspil.

Det er utroligt vigtigt at tænke på, hvor meget spil man kan skabe for de andre, for det går jo også den anden vej.

Et af de værste eksempler er, hvis du slår en anden rolle helt ihjel. Med en rolles død, løber alle de små historier, han havde skabt omkring sig, ind i en blindgyde. Historien stopper for offeret, og din historie fortsætter lige ud ad samme spor. Så skån offeret og hug hellere hans øre af end hans hoved. Så får han mulighed for at fortælle det videre hjemme. En healer kommer i arbejde, hans familie vil jagte dig og måske kommer dine venner også med ind i historien. 

Opdager du f.eks. en forræder, skal du sørge for at andre også får det at vide - ellers er der ikke noget at spille om.

Sniger du dig ind i et område, hvor ingen er hjemme og stjæler nogle af deres ejendele, så sørg for at lægge et spor.
Tab f.eks. din kniv eller noget andet, så skal du se hvor det kan skabe røre i andedammen og historien fortsætter.

Nogle gange kan de ting du gør eller siger virke fuldstændig tåbelige, men det er det, der er med til at skabe spillet.

Har du en god plan for en intrige, så fortæl andre om dine planer Du skaber dermed mere spil for dem der hører dig prale og dem der finder beviserne.

En god tommelfingerregel er, at du skal involvere så mange mennesker, som du kan i dine mål - det sætter noget i gang.

Når det går galt og du bliver fanget - så buk og skrab, tig og bed, gå på knæ og trygl om nåde. De færreste kan få sig selv til at slå på en, der ligger ned. Alle parter får mest ud af at der bliver udvist nåde og forståelse.

Du får din straf som fortjent, og så kan du smede ny planer for at få hævn.

Du har også mulighed for at plapre ud med dine bekendelse. Fortæl hvordan du havde regnet det hele ud, og afslør hele din "mesterplan". For hvis din plan ikke kommer længere end til dit eget hoved, er der ikke andre end dig, der har gavn af den.

Set fra et rollespilsmæssigt synspunkt er alle dine forberedelser og historier, intriger og smarte manipulationer ligegyldige indtil de andre i spillet får noget at vide om dem.

HUSK ! Spillet handler ikke om at vinde - men om at være med..... 

Datoer - 2019

Datoer 2018 

Månedscenarie

12. januar   8. juni
9. februar   ??
sommerscenarie
9. marts   14. september
13. april   12. oktober
11. maj   9. november

Bliv medlem

Bliv medlem

Bliv medlem af Tønder Live og få del i fordelene som blandt andet er billigere pris for deltagelse i scenarier.

Udfyld formularen og send den allerede i dag.

Medlemsskabet vil være gældende for perioden
1. januar til 31. december 2019

Tilmeldingsformular

 

 

Tilmelding Nyhedsbrev

* indicates required